22 Jun 2011

PENGENALAN SOLEKAN

Solekan (make-up) diwujudkan bagi memberi kesempurnaan atau kecantikan kepada seseorang. Dengan solekan sahaja, ia mampu memberi karektor pada wajah. Solekan merupakan perkara asas bagi kecantikan serta menjadi satu kelengkapan harian wanita.  Tanpa penggunaan solekan, maka seseorang wanita akan menjadi kurang keyakinan.  Oleh itu, penggunaan solekan adalah amat penting untuk menonjolkan sama ada dari segi kecantikan, watak dan keadaan.  Malah solekan juga membantu dalam pementasan teater.  Hal ini kerana, solekan merupakan perkara terpenting dalam pementasan teater kerana ia akan membantu pelakon itu memperlihatkan ketrampilan, watak dan juga usia.

Bagaimana bersolek yang betul dan mudah agar hasilnya memuaskan? Ternyata tidak semua wanita memiliki kepandaian teknik bersolek. Berikut ini langkah-langkah bersolek yang betul.

1. Kenali jenis kulit, normal, berminyak atau kering? Hal itu penting kerana dapat menghindari kita dari alregi, kulit kemerahan atau berjerawat akibat salah produk kosmetik yang tidak sesuai jenis kulit.


2. Pembersih dan penyegar, gunakan pembersih dan penyegar ketika akan bersolek dan pada malam hari ketika hendak tidur. Membersihkan wajah sebelum bersolek sangat penting agar hasil solekan terlihat halus di wajah dan tahan lama.

3. Alas bedak, sapukan alas bedak searah pertumbuhan bulu roma di wajah kita. Biasanya ke arah bawah. Hal ini mencegah bedak yang digunakan dari bercapuk.

4. Bedak, letakkan bedak dengan cara ditepuk-tepuk sambil diratakan. Jangan lupa untuk meletakkan di bagian bawah mata. Gunakan span yang lembut agar hasil lebih halus.

5. Pembayang mata, letakkan pembayang mata berwarna gelap di seluruh kelopak mata membentuk setengah lingkaran (mengikuti tonjolan bola mata). Tambahkan pembayang mata warna muda di atasnya sampai di bawah alis. Untuk kesan mata yang besar, tambahkan pembayang mata warna agak gelap di bawah mata dari ujung sebelah luar hingga di tengah.

6. Celak mata, gunakan celak mata dengan cara (tidak ditekan). Hal ini untuk menghindari kesan galak jika terlalu gelap.

7. Pemerah pipi, sapukan pemerah pipi dari arah tulang pipi atas ke arah cuping hidung.Semakin ke arah cuping hidung semakin tipis. Letak tulang pipi dapat diketahui jika wajah sedang senyum.

8. Gincu, yang terakhir, letakkan gincu menggunakan berus bibir. Hal ini untuk menghasilkan sapuan yang rata

Dan jangan lupa, selalu sediakan kertas minyak untuk mengurangi kilat di wajah akibat minyak yang berlebih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan