22 Jun 2011

SEJARAH SOLEKAN..

Sejarah make-up atau solekan tidak dapat dijelaskan secara tepat kerana ia telah digunakan lebih dari ribuan tahun dahulu.Namun pun begitu,pada zaman kuno Mesir, bijih tembaga dan timah telah digunakan untuk menghasilkan kosmetik.  Ia merupakan kosmetik pertama di dunia yang di buat dengan produk ilmiah sehingga ke hari ini yang dapat menyembunyikan pori-pori, menjadikan kulit lebih halus, dan make up telah menjadi sebahagian integral dari umat manusia selama ribuan tahun.

Selama berabad-abad, perempuan telah digunakan untuk kecantikan diri mereka sehingga dibakar untuk menggelapkan mata mereka, berry untuk noda bibir mereka dan air kencing anak laki-laki muda memudar bintik-bintik mereka.  Bahkan ada yang sanggup menelan darah lembu di beberapa usaha keliru untuk meningkatkan kualiti kulit mereka.

Perempuan di sepanjang zaman itu, meletakan mereka pada risiko kesihatan dengan banyak kosmetik buatan mereka sendiri. Contoh dalam beberapa budaya, misalnya menggunakan arsenik, plumbum, merkuri, dan bahkan lintah untuk memberikan diri mereka dengan penampilan pucat dianggap indah dihari tua.



1 ulasan:

  1. kenapa tidak memilih tulisan yang lebih cantik dan besarkan sedikit saiz tulisan nya supaya lebih mudah untuk dibaca dan tidak mengantok. dan cuba gunakan 'justify' untuk lebih teratur setiap perenggan. Kalo bole guna kan background yang agak meriah sedikit. setakat ini komen permulaan saya.. (",)

    BalasPadam